Elavult, nem támogatott böngésző

Az ön böngészője elavult, már nem támogatott a készítője által, így biztonsági problémát jelent a használata, illetve a honlap megjelenítéséhez szükséges eszközök és technológiák sem támogatottak benne megfelelően. Ezek miatt honlapunk nem támogatja ezt a böngészőt.

Kérjük, használjon helyette modern, folyamatosan karbantartott, támogatott böngészőt - néhány példa: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera, Vivaldi.

Lelassult a program működése - mi lehet az oka?

Karbantartás

Ha a program működésében jelentős lassulást érzékel, akkor első körben javasolt lefuttatni a Karbantartás funkciót (ezt havonta egyszer egyébként is javasolt megtenni).

A karbantartás az adatbázis méretétől függően hosszabb időt is igénybe vehet, ezért javasolt nap végén, vagy a napi munkafolyamatok megkezdése előtt elvégezni. A karbantartás során integritás ellenőrzés, a táblák  újraindexelése történik.

A funkció elindítható a bejelentkezési ablak Karbantartás részéből (adminisztrátori jogosultságú felhasználóval):

Futtatás előtt mindenképpen készítsen mentést adatbázisairól!


Emlékeztető funkció (a főablak jobb szélén megjelenő sáv)

Javaslat:

Ez a funkció felhasználónként eltérően, teljesen testre szabható, így az alábbiakat javasoljuk.

  • Akinél nem fontos a megjelenése, annál  a felhasználónál érdemes kikapcsolni (érték oszlopba 0-t kell írni).
  • Csak azok a figyelmeztetések legyenek bekapcsolva, ami adott felhasználónak érdekes lehet (pl. aki számlázással foglalkozik, nem szükséges, hogy Végtermék beszerzési ár változásról, egyedi azonosítókról kapjon értesítést és fordítva).
  • A frissítési idő legyen akár 10-30 perc, attól függően, hogy az adott Emlékeztetőben jelölt feladatok megjelenése mennyire sürgős. Az emlékeztetők összeállítása a háttérben viszonylag sok erőforrást igényel, így minél ritkábban kell lefutnia egy-egy kliensen, annál kevésbé terheli az ACTUAL szervert, illetve az adatbáziskezelő forrásait.

Vonatkozó általános beállítás (megnyitható az Emlékeztető sáv tetején lévő Beállítás gombra kattintva):


NAV számla feltöltés

Ez minden számla kiállítással érintett rendszernél kötelező funkció, de érdemes mérlegelni az alábbiakat:

  • Hány felhasználónál van beállítva számla felküldés?
    Javasoljuk, hogy csak néhány, számlázásban érintett felhasználó gépe küldjön számlát (3-4-5 is elegendő ahhoz, hogy akár sok kiállított számla is időben feltöltésre kerülhessen, még szabadságok idején is). Ezzel is kevesebb erőforrást használ majd ACTUAL (ráadásul kevesebb logfájl jön létre adott mappákban)
  • Körülbelül mennyi számla készül 1 nap alatt?
    Számla mennyiségtől függően akár a felküldési időt is lehet magasabbra venni (pl. 10 vagy több percre). ACTUAL egyetlen számla feltöltési kísérlettel egyszerre maximum 5 számlát küld NAV szerverre!
    Számítási példa: Fentiek alapján 100 számla 20 csatlakozással kerül feltöltésre. Ha a felküldés 5 percre van időzítve és 2 felhasználó tölti fel a számlákat, akkor kb. 50 perc alatt minden számla feltöltésre kerül (ha nincs NAV szerver elérhetőségi probléma).
    Ha 1 nap alatt 100 számla készül el és 2 felhasználónál jelöljük be a számla feltöltést, akkor érdemes akár 30 percre, vagy még hosszabb időre is állítani a számla felküldési időzítést, hiszen a feltöltés még ebben az esetben is - a 30 perces beállítással számolva - 5 órán belül mind a 100 számla feltöltésre kerül.

Vonatkozó általános beállítás:


Automatizált funkciók

Az alábbi beállítások felhasználói szintűek, így ezeket is felhasználónként kell beállítani. Ha nem szükséges egy funkció, akkor ki is kapcsolható (ehhez 0 perces időzítést kell beállítani)


E-mail küldés felhasználói beállításai

Ha az alábbi, Általános Beállítások » Rendszer paraméterek » E-mail beállítások » E-mail küldése .NET alkalmazással opció bejelölt állapotú, akkor egy küldendő e-mail esetén a program az alatta levő E-mail küldés utáni várakozás mellettbeállított ideig vár a levélküldő szerver válaszára egy e-mail elküldése után. Erre az az időtartamra az ACTUAL program működése megáll adott kliens gépen.

Ha az E-mail küldések maximális száma beállításban 1-nél nagyobb szám szerepel, azaz többszöri küldési próbálkozás is be van állítva, akkor egy hibára futott e-mail küldés eredményezheti a többszöri próbálkozást is. Ezzel a háttérben próbálkozik a rendszer, amíg a felhasználó más műveleteket végez a programban. Ha továbbra is fennáll a probléma, akkor minden küldési próbálkozásnál megáll a beállításban szereplő időtartam (másodperc) erejéig a program működése.

Ilyen esetben érdemes a fenti E-mail beállításokat ellenőrizni, kipróbálni a levélküldést levelezőprogrammal (lehet, hogy a levélküldő szerverrel, vagy internet szolgáltatással van baj), illetve ellenőrizni az el nem küldött elemeket – ahonnan kiolvashatjuk hiba esetén a levélküldő szerver válaszát is.

Nagyobb mennyiségű levél kiküldése is lassítja a rendszer működését. Érdemes olyan időszakra tervezni, amikor kevesebben használják, vagy senki sem használja a rendszert.

Lassulást jelenthet az is, ha nem jól van beállítva a levélküldés a programban. A „próbálkozások száma” e-mail beállítást érdemes alacsonyabb értéken hagyni (pl. 3). Ha vannak ki nem küldött levelek, azokat újra és újra próbálja küldeni a rendszer, ami további terhelést jelent.


Gyorsítótár használata

Bizonyos esetekben (pl. nagyméretű receptúrák használata esetén) előfordulhat, hogy a rendelés feldolgozás naprakészen tartásáért felelős gyorsítóár gyakori frissítése okoz lassulást. Ez elsősorban a rendelések felvitele, módosítása során tapasztalható. Ezt a gyorsítótár frissítést ilyen esetekben kikapcsolhatjuk itt: [Beállítás] -> Események, bizonylatok beállításai -> Rendelés feldolgozás -> Rendelés felvitelekor gyorsítótárba töltés

A gyorsítótár szolgál arra, hogy a rendelés feldolgozás már egy korábban kiszámított adatokkal dolgozzon, ezáltal sokkal gyorsabban működjön. A fenti opció kipipálásakor a rendelés felvitelekor megtörténik az adatok számítása, ami bizonyos időt vesz igénybe, így a felviteli folyamat kicsit hosszadalmasabb lehet.


Képek használata

Amennyiben a cikkekhez képfájlt is beállítunk (Cikk űrlapon az "Egyéb" fülön a "Kép URL" mezőben), viszont az adott cikkhez hibás útvonalat rögzítünk, akkor azt alábbiakat tapasztalhatjuk: minden olyan helyen megnövekszik a várakozási idő (jellemzően több másodpercre), ahol az adott cikk képét megjelenítené a program. Ilyen esetben ellenőrizzük, hogy a megadott helyen a képfájl valóban létezik, vagy kapcsoljuk ki a kép megjelenítés opciót. Az alábbi helyeken fordulhat elő ilyen:

  • Cikk kereső ablak
  • Bizonylat sor felviteli ablak
  • Rendelés feldolgozás ablak
  • Felhasználható bizonylatok ablak

Maximális találatok száma

Ez a beállítás a keresőkre van hatással. Amikor a Frissít gombbal lekérjük a szűrési feltételeknek megfelelő adatokat, akkor ennyi találati sort jelenít meg a program. Érdemes az értéket 100-ra beállítani.

Hatása a kereső ablakokra, pl. cikk keresőben:


Keresők automata frissítése

Ha kikapcsoljuk, a megjelenő kereső ablakok üresen jelennek meg. Így lehetőségünk lesz először beállítani a keresési feltételeket, majd utána lekérni a keresett adatokat.


Szűrési feltételek használata

A kereső ablakokban, kimutatások lekérése előtt van lehetőségünk keresési adatok megadására. Akár a fő ablakban, akár a További beállítások gombra megjelenő ablakban megadhatók a keresési adatok. Ezzel jelentősen szűkíthető a megjeleníteni kívánt adatok mennyisége, ami szintén gyorsítja a program használatát.

Fenti képen a cikk kereső szűrési feltételei látszanak.


Oszlopok beállítása

A keresőkben csak a szükséges adatokat érdemes megjeleníteni. Mivel minden felhasználónak valószínűleg más adatok lesznek fontosak, így külön állíthatók a programban.

Keresőkben jellemzően az alsó gombsoron jelenik meg az Oszlop feliratú gomb, amivel az oszlop beállítás ablak jeleníthető meg.


Adat archiválás

A sebesség növelése érdekében hasznos lehet a régi adatok törlése az adatbázisból.

Az adat archiválás javasolt lépései (ACTUAL Karbantartás modulban):

  • Lépjen ki minden felhasználó az ACTUALból
  • Mindenképpen készítsen biztonsági másolatot!
  • Hozzon létre egy új teszt céget a „Cégek kezelése” menüpontban, nevezze el, pl. „Adatok 2021.01.01-ig”
  • A mentést töltse vissza az újonnan létrehozott cégbe (Ezzel a módszerrel a régi adatok bármikor elérhetővé válnak, csak be kell lépnie a korábban létrehozott teszt cégbe)
  • Indítsa el az Adatok törlése funkciót

A törlés nagyobb méretű adatbázis esetén akár hosszabb időt is igénybe vehet.

Törlésre kerülnek az alábbi bizonylatok:

  • Eladás, Vásárlás menüben kiállított bizonylatok (pl. ajánlat, rendelés, számla, ...)
  • Készletmozgások menüben kiállított bizonylatok (pl. nyitókészlet, leltártöbblet, ...)
  • Pénzügyben kiállított bizonylatok (bank, pénztár, számlák)
  • Könyvelésben szereplő bizonylatok (összes)

További tudnivalókról az ACTUALRendszer.pdf felhasználói útmutatónkban olvashat.


SQL szerver vásárlás

Az ACTUAL a MS SQL Server, Express verziójával kerül telepítésre. Ennek előnye, hogy ingyenesen használható, hátránya, hogy korlátozottan tudja használni a számítógép erőforrásait (pl. processzor, memória) és a használható adatbázis mérete is korlátozott (korlát: 10GB)

Így ha sok adatot tárolunk az adatbázisban, elérhetjük a méretkorlátot, illetve hiába bővítjük az ACTUAL szerver memóriáját, egyéb erőforrásait, nem lesz gyorsabb a rendszer működése.

Ezért szükség lehet SQL Server előfizetésre, ami ki tudja használni a számítógép sebességét.


A fentiek mellett lassulást okozhat programba bejelentkezéskor

  • CRM riasztások betöltése – minél több CRM bejegyzés szerepel a rendszerben, minél több a riasztás, annál tovább tart a folyamat.
  • Napi feladatok automatikus ellenőrzése, ha az Általános beállításokban be van állítva a Napi feladatok ellenőrzése.

Minél több funkcióját használjuk a rendszernek és minél több feladat maradt elvégezetlen, annál tovább tart összeszednie a rendszernek az adatokat:

Rendszeresen indítsuk el a Karbantartás modulban található Karbantartás funkciót (akár hetente).


SQL Server újraindítása

Bizonyos esetekben az adatbázis kezelő rendszer (SQL Server) újraindítása is segíthet.

A windows szolgáltatások ablakában indítsuk újra az  SQL Server ACTUAL példányát (ha a telepítéskor más nevet adtunk meg, akkor azt a példányt).

További segítséget nyújthatnak a problémák elkerülésében, feltérképezésében az ebben a bejegyzésben összegyűjtött javaslatok.