IT Rendszerüzemeltetés
IT kereskedelem
NetSupport szoftverek
ACTUAL Ügyviteli Rendszer
KRONET Internet

Lelassult a program működése - mi lehet az oka?

Karbantartás

Ha a program működésében jelentős lassulást érzékel, akkor első körben javasolt lefuttatni a Karbantartás funkciót (ezt havonta egyszer egyébként is javasolt megtenni).

A karbantartás az adatbázis méretétől függően hosszabb időt is igénybe vehet, ezért javasolt nap végén, vagy a napi munkafolyamatok megkezdése előtt elvégezni. A karbantartás során integritás ellenőrzés, a táblák  újraindexelése történik.

A funkció elindítható a bejelentkezési ablak Karbantartás részéből (adminisztrátori jogosultságú felhasználóval):

Futtatás előtt mindenképpen készítsen mentést adatbázisairól!

Emlékeztető funkció (a főablak jobb szélén megjelenő sáv)

Javaslat:

Ez a funkció felhasználónként eltérően, teljesen testre szabható, így az alábbiakat javasoljuk.

  • Akinél nem fontos a megjelenése, annál  a felhasználónál érdemes kikapcsolni (érték oszlopba 0-t kell írni).
  • Csak azok a figyelmeztetések legyenek bekapcsolva, ami adott felhasználónak érdekes lehet (pl. aki számlázással foglalkozik, nem szükséges, hogy Végtermék beszerzési ár változásról, egyedi azonosítókról kapjon értesítést és fordítva).
  • A frissítési idő legyen akár 10-30 perc, attól függően, hogy az adott Emlékeztetőben jelölt feladatok megjelenése mennyire sürgős. Az emlékeztetők összeállítása a háttérben viszonylag sok erőforrást igényel, így minél ritkábban kell lefutnia egy-egy kliensen, annál kevésbé terheli az ACTUAL szervert, illetve az adatbáziskezelő forrásait.

Vonatkozó általános beállítás (megnyitható az Emlékeztető sáv tetején lévő Beállítás gombra kattintva):

NAV számla feltöltés

Ez minden számla kiállítással érintett rendszernél kötelező funkció, de érdemes mérlegelni az alábbiakat:

  • Hány felhasználónál van beállítva számla felküldés?
    Javasoljuk, hogy csak néhány, számlázásban érintett felhasználó gépe küldjön számlát (3-4-5 is elegendő ahhoz, hogy akár sok kiállított számla is időben feltöltésre kerülhessen, még szabadságok idején is). Ezzel is kevesebb erőforrást használ majd ACTUAL (ráadásul kevesebb logfájl jön létre adott mappákban)
  • Körülbelül mennyi számla készül 1 nap alatt?
    Számla mennyiségtől függően akár a felküldési időt is lehet magasabbra venni (pl. 10 vagy több percre). ACTUAL egyetlen számla feltöltési kísérlettel egyszerre maximum 5 számlát küld NAV szerverre!
    Számítási példa: Fentiek alapján 100 számla 20 csatlakozással kerül feltöltésre. Ha a felküldés 5 percre van időzítve és 2 felhasználó tölti fel a számlákat, akkor kb. 50 perc alatt minden számla feltöltésre kerül (ha nincs NAV szerver elérhetőségi probléma).
    Ha 1 nap alatt 100 számla készül el és 2 felhasználónál jelöljük be a számla feltöltést, akkor érdemes akár 30 percre, vagy még hosszabb időre is állítani a számla felküldési időzítést, hiszen a feltöltés még ebben az esetben is - a 30 perces beállítással számolva - 5 órán belül mind a 100 számla feltöltésre kerül.

Vonatkozó általános beállítás:

Automatizált funkciók

Az alábbi beállítások felhasználói szintűek, így ezeket is felhasználónként kell beállítani. Ha nem szükséges egy funkció, akkor ki is kapcsolható (ehhez 0 perces időzítést kell beállítani)

E-mail küldés felhasználói beállításai

Ha az alábbi, Általános Beállítások » Rendszer paraméterek » E-mail beállítások » E-mail küldése .NET alkalmazással opció bejelölt állapotú, akkor egy küldendő e-mail esetén a program az alatta levő E-mail küldés utáni várakozás mellettbeállított ideig vár a levélküldő szerver válaszára egy e-mail elküldése után. Erre az az időtartamra az ACTUAL program működése megáll adott kliens gépen.

Ha az E-mail küldések maximális száma beállításban 1-nél nagyobb szám szerepel, azaz többszöri küldési próbálkozás is be van állítva, akkor egy hibára futott e-mail küldés eredményezheti a többszöri próbálkozást is. Ezzel a háttérben próbálkozik a rendszer, amíg a felhasználó más műveleteket végez a programban. Ha továbbra is fennáll a probléma, akkor minden küldési próbálkozásnál megáll a beállításban szereplő időtartam (másodperc) erejéig a program működése.

Ilyen esetben érdemes a fenti E-mail beállításokat ellenőrizni, kipróbálni a levélküldést levelezőprogrammal (lehet, hogy a levélküldő szerverrel, vagy internet szolgáltatással van baj), illetve ellenőrizni az el nem küldött elemeket – ahonnan kiolvashatjuk hiba esetén a levélküldő szerver válaszát is.

Gyorsítótár használata

Bizonyos esetekben (pl. nagyméretű receptúrák használata esetén) előfordulhat, hogy a rendelés feldolgozás naprakészen tartásáért felelős gyorsítóár gyakori frissítése okoz lassulást. Ez elsősorban a rendelések felvitele, módosítása során tapasztalható. Ezt a gyorsítótár frissítést ilyen esetekben kikapcsolhatjuk itt: [Beállítás] -> Események, bizonylatok beállításai -> Rendelés feldolgozás -> Rendelés felvitelekor gyorsítótárba töltés

A gyorsítótár szolgál arra, hogy a rendelés feldolgozás már egy korábban kiszámított adatokkal dolgozzon, ezáltal sokkal gyorsabban működjön. A fenti opció kipipálásakor a rendelés felvitelekor megtörténik az adatok számítása, ami bizonyos időt vesz igénybe, így a felviteli folyamat kicsit hosszadalmasabb lehet.

Képek használata

Amennyiben a cikkekhez képfájlt is beállítunk (Cikk űrlapon az "Egyéb" fülön a "Kép URL" mezőben), viszont az adott cikkhez hibás útvonalat rögzítünk, akkor azt alábbiakat tapasztalhatjuk: minden olyan helyen megnövekszik a várakozási idő (jellemzően több másodpercre), ahol az adott cikk képét megjelenítené a program. Ilyen esetben ellenőrizzük, hogy a megadott helyen a képfájl valóban létezik, vagy kapcsoljuk ki a kép megjelenítés opciót. Az alábbi helyeken fordulhat elő ilyen:

  • Cikk kereső ablak
  • Bizonylat sor felviteli ablak
  • Rendelés feldolgozás ablak
  • Felhasználható bizonylatok ablak

A fentiek mellett lassulást okozhat programba bejelentkezéskor

  • CRM riasztások betöltése – minél több CRM bejegyzés szerepel a rendszerben, minél több a riasztás, annál tovább tart a folyamat.
  • Napi feladatok automatikus ellenőrzése, ha az Általános beállításokban be van állítva a Napi feladatok ellenőrzése.

Minél több funkcióját használjuk a rendszernek és minél több feladat maradt elvégezetlen, annál tovább tart összeszednie a rendszernek az adatokat:

Rendszeresen indítsuk el a Karbantartás modulban található Karbantartás funkciót (akár hetente).

SQL Server újraindítása

Bizonyos esetekben az adatbázis kezelő rendszer (SQL Server) újraindítása is segíthet.

A windows szolgáltatások ablakában indítsuk újra az  SQL Server ACTUAL példányát (ha a telepítéskor más nevet adtunk meg, akkor azt a példányt).

További segítséget nyújthatnak a problémák elkerülésében, feltérképezésében az ebben a bejegyzésben összegyűjtött javaslatok.

Kapcsolat